متادون چیست؟
 
kurdland
كئ وه كوومن ساردوگه رمي روژگاري چيشتوه -گاله ده شتي گه رمه سيروگاله كويستاني گه دم ----هيمن---- دلم ته نگه وچه ووم تاره ورئ م دوور-وه كووس كه فتي ووه چارناچار-تونيش ئووشي،نيه ده ردت له گيانم-شه راوو ئه رنه مه ن ساقي خه رگ بار --په رته و

 
 

متادون چیست؟

داروییاست كه مشابه مورفین و دیگر داروهای مخدر عمل می‌كند. با دوز مناسب ایجادسرخوشی یا رخوت نكرده ‏‌اما ولع را مرتفع می‌كند. دركشور ما به شكل قرصوجود دارد، اما در كشورهای دیگر پودر و شربت آن نیز موجود است.


تفاوت متادون با هروئین و داروهای دیگر مخدر چیست؟

 

بامصرف منظم متادون، به تدریج میزان آن در بدن بیشتر شده و ذخیره می‌گردد.بنابراین مدت بیشتری در بدن دوام می‌آورد. ضمن این كه حس نشئه و سرخوشیبرای فرد ایجاد نمی‌كند. بنابراین امكان زندگی با ثبات را فراهم می‌آورد.

 


درمان نگهدارنده با متادون چه فایده‌ای دارد؟

 

ازایجاد علایم ترك جلوگیری كرده، فرد را راضی نگه داشته و از ولع بیمار برایمصرف داروهای غیر قانونی جلوگیری به عمل می‌آورد، و باعث می‌شود مواد مخدرخیابانی بر بیمار تأثیری نداشته باشند.

 


ولع چیست؟


 

احساسنیاز شدید به مصرف مواد مخدر است تا به آن حد كه فرد به جز مواد به چیزدیگری فكر نمی‌كند، مرتب خواب آن را می‌بیند، و ممكن است برای به دستآوردن مواد كارهایی را انجام دهد كه به طور معمول انجام نمی‌داده است.

 


آیا صحیح است كه متادون وارد استخوان بدن شده و موجب ضعف آن می‌گردد؟

 

خیر،‌متادون وارد سیستم استخوان نمی‌شود و به هیچ شكل دیگری هم به سیستماستخوانی آسیب نمی‌رساند. دردهای استخوانی در حین درمان با متادون كه درعده كمی از بیماران اتفاق می‌افتد، احتمالاً علامت خفیف ترك است و باتنظیم دوز متادون تسكین می‌یابد.


آیا صحیح است كه ترك متادون سخت‌تر از ترك یك ماده مخدر است؟

 

بعضیبیماران ترك متادون را مشكل‌تر از ترك ماده مخدر می‌دانند چون علایم تركبیشتر طول می‌كشد، از طرفی عده دیگری از بیماران علایم ترك متادون راخفیف‌تر از علایم ترك موادمخدر می‌دانند.

 


آیا متادون به كبد آسیب می‌‹ساند؟


 

خیر،‌در واقع متابولیسم (شكستن و آماده‌سازی) متادون برای كبد از خیلی ازداروهای دیگر ساده‌تر است. كسانی كه هپاتیت یا بیماری شدید كلیوی دارندمی‌توانند متادون را با احتیاط مصرف كنند.

 


آیا متادون به سیستم ایمنی آسیب می‌رساند؟

 

خیر،‌ در حقیقت در چند مطالعه بر بیماران HIV مثبت تحت درمان با متادون، این بیماران سالم‌تر بوده و بیشتر از بیماران HIV مثبت كه متادون نمی‌گرفته‌اند زندگی كرده‌اند.

 


آیا دوزهای پایین‌تر متادون بهتر از دوزهای بالاتر متادون است؟

 

دوزهایپائین متادون علایم ترك را كاهش داده، اما دوزهای بالاتر ولع را از بینمی‌برد. دوز معمول متادون 80-60 میلی گرم است. با این حال تعداد كمی ازبیماران در دوزهای پائین‌تر احساس خوبی دارند،‌ و تعدادی از بیماران همدوزهای بالاتری لازم دارند.

 


آیا متادون باعث خواب آلودگی و رخوت می‌شود؟


 

احساس خواب آلودگی و رخوت در بیمارانی كه روی دوز ثابت متادون هستند بیشتر از حالت طبیعی نیست.

 


آیا در هنگام مصرف متادون می‌توان از داروهای دیگر استفاده كرد؟

 

بعضیاز داروها را اصلاً نباید همراه با متادون مصرف كرد چون باعث ایجاد علائمترك می‌شوند، این داروها عبارتند از: نالتركسون، پنتازوسین و ترامادول.بعضی داروها باعث دفع سریع‌تر متادون می‌شوند و نیاز به متادون را بالامی‌‌برند مانند فنی توئین،‌كاربامازپین، رینامپین، و بعضی از داروهایدرمان HIV.بعضی داروها متابولیسم متادون را كند می‌كنند و در نتیجه سطح متادون خونبالا می‌رود مانند آمی‌تریپتیلین، سایمتیدین، فلوواكسامین، كتوكونازول.بعضی داروها در ابتدا با متادون تداخل كرده و ایجاد رخوت می‌كنند اما بعداثر متضادی دارند و باعث ایجاد علایم ترك می‌شوند، مانند بنزودیازپین‌ها،الكل، باربیتورات‌ها.

 


آیا صحیح است كه گاهی اوقات عادت ماهیانه زنان با شروع متادون قطع می‌شود؟

 

بله،اما دلایل زیاد دیگری هم برای نامنظم شدن یا قطع عادت ماهیانه وجود داردمانند حاملگی، استرس، رژیم غذایی نامناسب، اضافه شدن یا كاهش وزن، یائسگی،مشكلات دیگر طبی، داروهای دیگر.

 


آیا در حاملگی می‌توان متادون مصرف كرد؟

 

بله،متادون درمان انتخابی برای اعتیاد به هروئین و مواد مخدر دیگر در حاملگیاست و برای جنین در حال رشد مضر نبوده و باعث ناهنجاری‌های جنینینمی‌گردد. نیز می‌تواند مانع از سقط، ناراحتی جنین و زایمان زودرس گردد.

 


آیا مادری كه متادون مصرف می‌كند می‌تواند به نوزاد خود شیر دهد؟

 

بله، ‌سطح متادون در شیر مادر بسیار كم است و مقادیر كمی متادون می‌تواند به بچه منتقل شود.

 


در درمان نگه‌دارنده با متادون، مراجعه به درمانگاه و تحویل گرفتن دارو به چه نحو است؟

 

دردو ماه اول بیمار باید هر روز و حتی روزهای تعطیل به درمانگاه مراجعه كند.در ماه سوم برای دو روز آخر هفته و در ماه چهارم یك روز در میان متادون رابه خانه می‌برد. در ماه پنجم حداقل دوبار در هفته و از ماه ششم به بعدحداقل یك بار در هفته باید مراجعه كند. یعنی تا انتهای در مان هفته‌ای یكروز به درمانگاه مراجعه می‌كند، داروی آن روز را در مقابل پرستار مصرفمی‌كند و داروی 6 روز دیگر را به صورت محلول و 6 شیشه جداگانه تحویلمی‌گیرد.

 


نگهداری متادون برده شده به منزل چگونه است؟

 

متادونمی‌بایست در محلی امن و دور از دسترس كودكان باشد و روی آن برچسب واضحوجود داشته باشد تا كسی اشتباهاً آن را مصرف نكند. میزان كمی از متادون میتوان برای یك كودك یا بزرگسال كه نسبت به آن تحمل ندارد كشنده باشد. نیزمتادون را باید در محلی كه نه سرد و نه گرم است نگه داشت.

 


آیا با مصرف متادون امكان بیش از مصرف وجود دارد؟

 

بله،اما در صورتی كه دوز به طور مناسب تنظیم شده باشد این احتمال از بینمی‌رود. برای تنظیم صحیح دوز، لازم است میزان مصرف مواد به طور صحیح بهپرسنل درمانی اعلام شود. اگر خیلی كم گفته شود، دوز مناسب داده نمی‌شود واگر زیاد گفته شود، ممكن است بیش مصرف ایجاد شود.

 


آیا ممكن است در حین مصرف متادون با هروئین بیش از مصرف اتفاق بیفتد؟

 

بله، اگر هروئین زیادی مصرف شود این احتمال وجود دارد. نیز اگر همراه با هروئین داروهای رخوتزا، الكل یا داروهای دیگر استفاده شود.

 


آیا بیماری كه تحت درمان با متادون است می‌تواند رانندگی كند؟

 

بله،افرادی كه روی دوز صحیح متادون تثبیت شده‌اند می‌توانند رانندگی كنند، ومتادون هیچ گونه عوارض جانبی روی توانایی تفكر، توانایی‌های حركتی، زمان واكنش، توانایی یادگیری و تمركز و انجام قضاوت‌های پیچیده ندارد.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:, :: 3:58 :: توسط : "رضاسيدرشيد"

درباره وبلاگ
كورده ئه م سه رمه سه ريكه پرله سه وداي نيشتمان- چاوه كانم بؤكزي كوردانه ئه شكي ديته خوار
موضوعات
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان تحليل مسايل روز و آدرس nian.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 1710
بازدید کل : 101249
تعداد مطالب : 621
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 2