پاداشِ كسي كه خدا را برگزيند
 
kurdland
كئ وه كوومن ساردوگه رمي روژگاري چيشتوه -گاله ده شتي گه رمه سيروگاله كويستاني گه دم ----هيمن---- دلم ته نگه وچه ووم تاره ورئ م دوور-وه كووس كه فتي ووه چارناچار-تونيش ئووشي،نيه ده ردت له گيانم-شه راوو ئه رنه مه ن ساقي خه رگ بار --په رته و

 
 

  ـ چرا در روزگار ما انسان‌ها بيش از روزگاران گذشته دچار افسردگي و مشكلات روحي و رواني هستند و چرا آرامش و شادي از زندگي رخت بربسته‌ است؟

ممكن است شما نيز بارها اين پرسش را از خويش پرسيده باشيد. حكايتي كه در زير نقل مي‌شود ـ ضمن آن كه حاوي كرامتي از كرامات حضرت خواجه بها‌ءالدّين نقشبند(قدّس سرّه) است ـ  ما را در يافتن پاسخ اين پرسش ياري مي‌كند:

« نقل كردند كه: حضرت خواجۀ ما (شاه نقشبند) ـ قدّس الله روحه ـ در [روستاي]«غديوت» بودند كه «شيخ شادي» به [خدمتِ] حضرت خواجه رسيد، بسيار در بسط و سرور [بود]. خواجه فرمودند: شادي! خوش حالي داري. «شيخ شادي» خدمت كرد و گفت: از بركات دريافت قدومِ شريفِ حضرتِ خواجه است. خواجه فرمودند: اين بسطِ تو، از عالمِ ديگرست از ما نيست. خواجه اين فرمودند و «شيخ شادي» را به كاري فرستادند. چون او از پيشِ حضرتِ خواجه بيرون آمد، خواجه فرمودند: اين بسطِ «شادي» از حقّ است؛ در راه چند تنكه زر يافته است و بدان التفات نكرده‌ است. بعد از آن «شيخ شادي» آمد. خواجه از او پرسيدند: چه عمل از تو در وجود آمده است؟ «شيخ شادي» گفت: به خدمتِ شما مي‌آمدم، در راه چند تنكۀ زر ديدم، در خاطرِ من آمد كه آنها را از نظرِ خلق پوشيده گردانم، باز استغفار كردم و گفتم: مرا با اين چه كار است؟ مصلحت آن است كه به هيچ وجه به اين چيز التفات نكنم. چون سه قدم گذشتم، اين صفتِ بسط [شادي و سرور] در من پيدا شد. خواجه فرمودند كه: هركه حق را بر غير حق گزيند، كمينه سعادت او، اين باشد1».

درسِ بزرگي كه از اين حكايت اخذ مي‌شود، اين فرمودۀ حضرت خواجه است كه: « هركه حق را بر غير حق گزيند، كمترين سعادت و [پاداشِ] او، اين [شادي و سرور بسيار] باشد [كه در دل ايجاد مي‌شود]». نيز مي‌توان نتيجه گرفت كه دليلِ افسردگي‌ها و مشكلات روحي ما و سببِ از ميان رفتن شادي و آرامش در عصر ما، اين است كه غيرِ خدا بر خداوند ترجيح داده شده و ذكر و ياد او ـ كه به تصريح قرآن دلها را آرامش مي‌بخشد ـ فراموش شده است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1.     انيس الطّالبين و عدة السّالكين(در مناقب حضرت خواجه بهاءالدّين نقشبند)، نوشتۀ: صلاح بن مبارك بخاري، به تصحيح:دكتر خليل ابراهيم صاري اوغلي و به كوشش: دكتر توفيق هـ.سبحاني،انتشارات كيهان، چاپ اوّل،تهران 1371، صص: 236 ـ 235 .


مطالب مرتبط:

شرح حال مختصر حضرت خواجه بهاءالدّين نقشبند ـ قدّس سرّه

خیاطی كه به بركت يك فرمايش شيخ عالم و شاعر شد

قلب حضرت شمس‌الدين پس از فوت نيز همچنان ذاكر بوده است

مرقد،سنگ مزار و وضوخانۀ حضرت خواجه بهاءالدّين نقشبند در بخارا



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : جمعه 2 تير 1391برچسب:, :: 0:18 :: توسط : "رضاسيدرشيد"

درباره وبلاگ
كورده ئه م سه رمه سه ريكه پرله سه وداي نيشتمان- چاوه كانم بؤكزي كوردانه ئه شكي ديته خوار
موضوعات
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان تحليل مسايل روز و آدرس nian.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 153
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 159
بازدید ماه : 1860
بازدید کل : 101399
تعداد مطالب : 621
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 2