تاريخ جنبش كردها
 
kurdland
كئ وه كوومن ساردوگه رمي روژگاري چيشتوه -گاله ده شتي گه رمه سيروگاله كويستاني گه دم ----هيمن---- دلم ته نگه وچه ووم تاره ورئ م دوور-وه كووس كه فتي ووه چارناچار-تونيش ئووشي،نيه ده ردت له گيانم-شه راوو ئه رنه مه ن ساقي خه رگ بار --په رته و

 
 

ناسیونالیسم در دیازپورا

(مطالعه ی موردی جنبش کردها)

مقدمه مترجم:

مقاله پیش رو، با عنوان "ناسیونالیسم در دیازپورا" نوشته اندی کرتیس، از دانشگاه اتراخت هلند است. مقاله اگر چه از نظر زمان در سال ۲۰۰۵ نوشته شده است، اما به علت آنکه حاوی تحلیلی روان جامعه شناختی از پدیده مهاجرت با تأکید بر جنبش کردی است اهمیت ویژه ای دارد. مفاهیم کلیدی مقاله دو واژه "ترانس ناسیونالیسم" و "دیازپورا" است. البته پایه تحلیل حول مفاهیمی چون جهانی شدن، تکنولوژی اطلاعات و شبکه های مدرن اجتماعی در گستره جهانی و به شکل خاص "بحران دمکراسی در کشورهای در حال توسعه" می گردد. در واقع می توان گفت که از دید نویسنده، "ترانس ناسیونالیسم" و "دیازپورا" برآیند شرایطی است که مفاهیم پایه ای بالا در دو سطح ملی و جهانی آفریده اند. از نظرلغوی دیازپورا به معنی پراکندگی است. از نظر جامعه شناسی به شرایط گروهی گفته می شود که از کشور خود دور بوده، در شرایط خاصی که برخی از ویژگی های آن در زیر آمده زندگی می کنند:

۱) به دلایلی مجبور به ترک سرزمین خود شده و در نقاط مختلف پراکنده شده اند.

۲) درآرزوی بازگشت به کشور خود بوده، هدفی مشخص دارند و در این راه باهمدیگر همکاری می کنند.

۳) هدف آنها بالاتر از آرزوهای شخصی آنهاست.

ترانس ناسیونالیسم نیز مرحله بالاتری از زندگی در دیازپورا می باشد. یعنی وقتی است که فرد مهاجر در کشور میهمان، بدون جذب در فرهنگ غالب، در هوای بازگشت به سرزمین اصلی خود بسر می برد و در این راه فعالیت موثر هم انجام می دهد. در واقع نوعی میهن دوستی و ناسیونالیسم از فاصله دور است. اما به مدد جهانی شدن و تکنولوژی اطلاعات، مهاجر در دیازپورا احساس می کند که درخانه است و برای آن دل می سوزاند و با خیال بازگشت به آن زنده است.

ادامه مطلب......................

پایگاه اطلاع رسانی اصلاح ( www.islahweb.org )



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 15 فروردين 1391برچسب:"جنبش كردها,نيان نيوز", :: 3:0 :: توسط : "رضاسيدرشيد"

درباره وبلاگ
كورده ئه م سه رمه سه ريكه پرله سه وداي نيشتمان- چاوه كانم بؤكزي كوردانه ئه شكي ديته خوار
موضوعات
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان تحليل مسايل روز و آدرس nian.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 393
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 399
بازدید ماه : 2100
بازدید کل : 101639
تعداد مطالب : 621
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 2